mandag den 5. marts 2012

Serpina

Titel: Serpina
Forfatter: Helle Ryding
Forlag: Nyt Nordisk Forlag 
Sidetal: 414
Serie: Klintespind (Bog 1)
Bedømmelse: 4,5/5 stjerner


Den døde lå med ansigtet i det våde græs. En arm stak frem fra et laset, blodvædet skjorteærme. Serpina mærkede efter på hans kind.
- Han er varm endnu. 
Hendes fortrolige, edderkoppen Anaja, advarede hende med en væsen.
- Lad ham være. Din far bliver vred. 
- Han er her jo ikke!
- Lad ham nu være. Du behøver ikke at blande dig i alting, klagede Anaja. 
- Jeg ser jo bare efter, hvem det er, indvendte Serpina. Hun rejste sig og trak sit sværd. Det kunne være en fælde, og hun måtte følge sin fars formaninger, ellers risikerede han at blive angrebet af slangen. 

I landet Soria er magten delt mellem kong Karan og klintekongen, Mithram. Klintekongen hersker med magi og med hjælp fra en hær af døde krigere. Når han og hans døtre rider ud i landet, er det for at hjælpe dem, der er i nød, men vé den, der sætter sig op imod ham. En dag sniger en fremmed sig ind på KLintekongens område. Er han ven eller fjende?

Det bliver den ottende datter, Serpina, der lader sig drage af den fremmede, men snart er alle Klintekongens ni døtre en del af et farligt spil, der bliver helt anderledes skæbnesvangert, end det først ser ud til. 

Denne bog handler om klintekongen's ottende datter, Serpina, som er af den type, som ser op til sin far, men selv har det med at bryde de regler, han sætter, hvilket jeg ikke har noget imod - der er intet som en god rebel som hovedperson! 

Helle Ryding overgår virkelig sig selv! Bogens personer er så virkelige, at man næsten så dem springe ud af bogen, og plottet så virkeligt, at man får gåsehud, og slutningen efterlader dig med trang til mere! Jeg tror endda selv, at jeg har fået en smule respekt for klintekongen ;) Dog synes jeg at handlingen nogle gange, bliver lidt for langsommelig, hvilket er lidt ærgeligt.

Helle Ryding skriver, så man får indblik i, hvordan Serpina føler, men man er ikke decideret inde i hendes hoved, hvilket er fint nok, da det måske ikke ville have været helt det samme, som hvis man havde læst bogen i den ellers højtelskede jeg-fortæller.

Bogen sprog er let at forstå og bogen målgruppe er (synes jeg) i sted mellem 13 - 16 år, men man kan også godt læse den, hvis man er over eller under det, hvis det er det, man vil. 

Jeg tror ikke, at jeg kan sige andet end: "wow!" Alt i alt tog bogen mig med storm! Jeg havde regnet med, at den ville være god, men jeg havde ikke regnet med, at den ville være så fantastisk, som den var! Virkelig en fantastisk bog skrevet af en fantastisk dansk forfatter. Er virkelig stolt af at kunne fortælle, at Helle Ryding har gjort Serpina til en af mine yndlingsbøger - så tak til hende :) 

Der udkommer en bog 2 senere på året, og den ser jeg virkelig frem til at læse. :)

Jeg ved godt at dette ikke blev så langt, som jeg havde ventet, men man mangler virkelig ord efter sådan en ekstraordinær fortælling! ;) 

I kan læse mere om Helle Ryding og hendes bøger på: http://www.helleryding.dk/ 


God fornøjelse :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar