torsdag den 16. februar 2012

Jagten på et menneske

Titel: Jagten på et menneske
Forfatter: Svend Åge Madsen
Serie: -
Udgivelsesdato: 1991
Forlag: Dansklærerforeningen
Sider: 111
Sprog: Dansk

- Nu er der sport i det.
Lidt for meget sport. Og lidt for meget risiko. Jeg tror hun blev klar over det lige så hurtigt som jeg. Smøgen endte blindt.
Et plankeværk, som var umiligt at komme over for enden. Huse til begge sider. Der var ganske vist en husdør, men den var uden tvivl låst. Selv på afstand osede den af låsthed. Og den forbandede jæger måtte nærme sig den anden ende af smøgen.

Dette var den fællesroman, vi fik tildelt i dansk, som vi skulle læse til efter vinterferien. Som I selv kan se, er den ikke så lang, hvilket de fleste bøger, man får tildelt i undervisningspensumet, er, og som I kan se, kommer der her en anmeldelse af den.

Bogen er delt op i to 'spor'. Det vil sige, at man følger 2 forskellige historier om, hvordan samfundet har håndteret de arbejdsløse og arbejdsløsheden i sig selv. Historierne foregår i Århus, så man kan faktisk tage op og se de steder, som er beskrevet i bogen, hvis man lige pludselig fik lyst til det. :-)

I den ene historie, har man indført tilladelse til at fra klokken 09:00 om morgenen til klokken 16:00, må man skyde de arbejdsløse, hvis man har et såkaldt 'jagttegn', hvilket samfundet, og danskerne generelt, synes er en god måde, at få arbejdsløse til at føle, at deres liv har betydning - for, som man får af vide i bogen, "intet er bedre end at komme hjem efter en dag, hvor man har sat livet på spil."

I den anden historie, har samfundet indført, at når man bliver født, skal man trække et nummer. Man kan enten trække et arbejdsnummer, hvor man får en uddannelse og derefter skal arbejde så længe man overhovedet kan, samtidig med at man også kan trække et frinummer, hvor man ikke er forpligtet til andet end at leve livet.

Jeg havde gået og forventet, at bogen ville være lige så pinefuld at læse, som alle de andre bøger vi har læst i dansk.. men bogen overraskede mig faktisk hen i mod midten, hvor jeg fandt ud af, at jeg rent faktisk fandt den en del spændende.

Bogen taler virkelig op til debat, om hvorvidt vi skal håndtere arbejdsløsheden og er virkelig en bog, man tænker lidt over - blandt andet om hvilken løsning, der egentlig slår den anden værst.
Bogen er lidt forvirrende nogle gange, men hvis man bare forstår det overordnede i, hvad der sker, kan man sagtens følge med i handlingen.

Svend Åge Madsen, har skrevet bogen sådan, at kapitlerne hedder: Kapitel 1, spor 1 og kapitel 1, spor 2 (eksempel), så man ved, hvilken historie, man følger, men jeg vil anbefale at læse de enkelte historier hver for sig, så man blandt andet får et større overblik over historien, i stedet for at springe frem og tilbage mellem historierne, som iøvrigt er vidt forskellige.

Jeg har valgt at bedømme historierne hver for sig, da jeg synes det er svært, at give bogen en fuld bedømmelse:

Spor 1: 4/5 stjerner
Spor 2: 3/5 stjerner

P.s. tak for at I tog godt imod min første anmeldelse tidligere :)

7 kommentarer:

  1. Jeg skal også skrive en romananalyse til bogen vi har læst, du hjalp mig i hvert fald med at fortså teksten :D tak for det

    SvarSlet
  2. Hejsa!
    Jeg er glad for at høre, at min blog har været dig til hjælp :)
    Held og lykke med opgaven!

    Mvh Jenner

    SvarSlet
  3. Citatet: "intet er bedre end at komme hjem efter en dag, hvor man har sat livet på spil."
    Ved du hvad for en side det var på, for jeg kan simpel hen ikke finde det nogen steder i bogen?

    SvarSlet
  4. Halløj!
    Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med det, da jeg ikke længere er i besiddelse af bogen, da det var en aflevere tilbage i folkeskolen ;-)
    Men jeg kan dog sige, at det med sandsynlighed stammer fra sporet, hvor man må jagte de arbejdsløse ;-)
    Håber at min sølle hjælp, alligevel var brugbar!

    Mvh Jenner

    SvarSlet
  5. Din boganmeldelse er virkelig velskrevet, og du er god til tegnsætning - specielt i forhold til at du kun går i folkeskole :) Stærkt!

    SvarSlet
  6. Hej Jenner. Først vil jeg lige sige at det er en god analyse du har fået lavet. Jeg er lige blevet færdig med at læse bogen, og nu skal jeg til at lave en boganmeldelse. Vil bare lige stille ét spørgsmål så jeg kan komme videre med min analyse.
    Du har skrevet at den foregår i Århus. Hvordan ved du det?
    Håber du kan hjælpe mig selvom du ikke har bogen ved dig.

    SvarSlet
  7. Gaderne i bogen har navne, og gadenavnene stammer fra Aarhus af. Den gamle mølle i spor 2 er også i Aarhus. :))
    Der bliver også nævnt en anden bygning, jeg ikke kan huske hvad hedder...

    SvarSlet